Andningsövningar för dig som simmar

17 Mar 2016

Simningen brukar vara något som många som börjar med triathlon har problem med. Här är några andningsövningar som du kan testa i vattnet.

Andningsövningar
Andningen ska ske simultant med en naturlig kroppsrotation. Huvudet ska vridas så att munnen kommer upp ur vattnet, inte lyftas. På så vis hamnar hakan i en position där den befinner sig i linje med axlarna.

 Andas in när ena armen lyfts upp för att sättas ner i vattnet igen.
 Så snart du har andats in ska huvudet i en lugn rörelse återföras till centrum.
 Andas antingen ut gradvis eller håll andan tills strax innan det är dags att andas in igen.
 Andas in vartannat simtag om du andas enbart på ena sidan (unilateral andning). Om du andas på båda sidorna andas du i stället in vart tredje simtag.

Enarmssimning
Den här övningen hjälper simmaren att vänja sig vid att få in andningen i simtagets tajming.

 Börja simma med höger arm utsträckt framför dig.
 Simma bara med vänsterarmen, medan du håller höger arm utsträckt framför dig.
 Öva på att andas åt vänster medan kroppen roterar i takt med simtaget.
 Byt arm och öva dig på att andas åt höger efter ett visst antal simtag eller en viss distans.

Bilateral andning
Den här övningen hjälper dig att lära dig att andas växelvis på båda sidor av kroppen medan du simmar.

 Crawla och ta ett andetag vart tredje simtag.
 Genom att andas efter ett udda antal simtag tar du dina andetag på varannan sida av kroppen.

Andningskontroll
Genom att låta det gå olika lång tid mellan andetagen stärker du ditt självförtroende när det gäller att kontrollera din andningsrytm.

 Simma ett antal längder crawl och öka intervallen mellan andetagen för varje längd.
 Andas vart tredje simtag under första repetitionen, vart femte simtag under andra repetitionen och vart sjunde simtag under tredje repetitionen. Börja sedan om från början igen.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.