Triathlon Age group-läger Del 1 av 3

15 Nov 2016

Vilken Kick Off helg det blev!

Vi kan gå direkt på rödbetan som de heter. De kommer bli minst tre inlägg om helgen. Fredagkväll tog jag tåget till Karlskrona och mötte upp min vän Patrick Roth. Vi känner varandra sedan en tid tillbaka från MTB sidan.Vi är totalt olika som personer och de kan vara de som gör att vi förstår varandra och funkar bra ihopa. Så, när jag pratar i VI så är Patrick med på ett hörn :)

Lördag 07:00
På fastande mage skulle ett InBody test göras på oss 10 talet triathleter. Förklarar testen för de som ej gjort de tidigare på en enklare svenska. Först ett litet stick i fingret blodprov. Man klär ner sig till kallingarna, endast. Man ska stå på en metalplatta och i var hand ska man hålla en metalstav. Uppkopplad och klar, skickas de impulser igenom kroppen, inget som känns. Dessa impulser läser av kroppen invändigt. Resultatet visar följande: Hur mycket muskler man har på kroppen, i varje arm, varje ben. Likaså med skelettet, vatten och fett.
Man får veta vad som finns innanför huden så att säga.

Således när jag kom till Miro Zalas/Idrottsguru som sa följande:
Jaha du Johan….De ser okej ut…du e jämn/normal överlag på alla punkter. Men du skulle kunna…
-Ja jag vet, jag ska, hur mycket tycker du?
Vi båda pratade fett. Jag hade 16,5kg fett på min kropp sa testen.
-Gå ner 2kg så kommer du märka skillnad direkt. Du kommer ha ett testvärde på 65-66 nånting gissar jag…
-Jag har 73 nu…
-Va? Har du de?
-Ja jag har haft 82 en gång i tiden…
-Å fan! Ja de lär du bevisa imorgon på testet på cykel.
-Räkna med de,sa jag, log lite och vi skildes åt.

Frukost inmatades.

Lördag 08:00
Mental träning föreläsning med Christian Malmström/ Cert.Ironcoach

Fantastisk trevlig och mycket vettig kille. Han är yngre än mig så han blir kallad kille :) En människa som du och jag. Du vet, Christian använde spritpennan på A1 blocket och fortsatte förklara med att skriva på whiteboarden. Städerskan hörde av sig till nästa morgon :)

Jo, mentala biten. Här känner jag att gruppen separerades lite. Lite beronde på var man kommer ifrån. Vilken målsättning man har. Vad man är ute efter så har den mentala biten en stor plats men olika betydelse för hos alla. En del behöver bearbeta den mycket, andra ‘not so much’. Vissa har kört tex Ironman Kalmar, som var en genomgående röd tråd hela helgen. Jo de har tagit sig igenom IM Kalmar på tex 12tim. Och de självklara blir att göra de på 11:30 nästa år. Någon ska försöka för första gången. Jag ska göra en annan variant genom att tävla mot andra och har gjort så alltid.

Så för mig, jag känner att jag har de verktygen i skallen redan. MÅSTE vända det till sin fördel! Tex Gör de ont? Ja, då gör de förmodligen det de även för de andra, kanske ännu mer. Jag har gjort mina pass och mina ritualer. De räcker för mig. Jag behöver inte spela en viss låt. Simulera en bra finish. Ett lopp som gick perfekt. För vad händer då om man får punka? Man får glasögonen av rivna? Kramp? osv. E de någon som har skalle att ställa om från en perfekt soluppgång till att byta slang med ett leende? Själv hade jag tänkt: Bra, nu får jag 1,5 min vila, tryckt 2 gel i käften och medans jag byter slang tänkt: Nu när luften snart är i, då jävlar!

*Så här är de och de är sanningen. Skriv ner eller upp den!!
*De vi säger till oss själva. Påverkar din självbild. Som styr hur du agerar. Som leder till ditt resultat. Tack för mig.

Exempel inne i din hjärna:
Säger: Fan jag känner mig trött….
Självbild: Jag är inte pigg, då kan jag inte springa så fort som jag velat,
Agerar: Jag springer helt klart sämre.
Resulat: Resultatet blir skit. Eller iaf inte så bra som de kunnat bli.
Har jag rätt?
Skriv ner en omvänd text på dessa parametrar. De är där du har din utmaning vid varje tillfälle. En negativ tanke är 5ggr så stark som en positiv.

Djupt snack nu :)

Vi håller där, vi har ju hela lördag eftermiddag kvar 😉

Läger gruppbild

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.