Triathlon Age group-läger Del 3 av 3

19 Nov 2016

Då var de dax och avsluta helgen i Karlskrona!

Stiger upp ur sängen men gårdagen i gymmet hindrade mig rätt mycket. Skulle dra på mig t-shirten men fick knappt upp armarna ovanför axlarna. Skulle ställa mig upp från sängen och trodde för 2 sekunder att jag trampade på nåt som påminner om en legobit eller bara vanligt krossat glas? Lärdom av detta?

Jag har inte gjort hemläxan tillräckligt varken på gymmet eller i bassängen. De nya tokflashiga Salming skorna som hade allt utom radio i sig, ja, de var väl insprungna nu till ett pris som säger att de 38 muskler som en fot innehåller, har jag träffat 36 av dem! Ja, jag hade värk. Sinnessjuk träningsvärk! Vaden satt alltså i knävecket.

Som en karaktär från Walking dead tog vi oss ner till frullen och jag laddade våffeljärnet!! Wohoo!! Våffla med Nutella och lite frukt på de…mmmm mumma. Eller nä just de, nu brände hela smeten fast i järnet och de rök, ja de rök bra. Drog ut sladden till våffeljärnet och smög undan snyggt. Lite sån stealth mode läge… syns man inte, hörs man inte, finns man inte :)

Väl på Blekinge Health Arena tog Christian taktpinnen och gick igenom träningsplanering som kan/ska göras. Det är vettigt att ha en plan. Freestyla kommer inte funka i längden. Do or don´t!!
En sån John Rambo ”Day by day” är så man ska träna, pass SKA inte anpassas till kommande träning. -Jag tar de lite piano på 4orna idag för distansen imorgon kommer de bli kämpigt…  Rätt effekt på rätt pass är nyckeln. Målet må vara desamma i 6 månader, planen kan inte vara 6 månader lång. Så man ska vara vaken för att inte bara bläddra i papperna vecka efter vecka och bara göra sina pass. Då kanske man fastnar i nått som kan bli bekvämt och utvecklingen avstannar lite.
Sen var de diskussion om man ska köra i Lätta, Medel, Hårda veckor. Någon nämnde att den kör en 3,2,1 modell i tre veckors intervall. Menas att man kör pass till antalet v.1: 3 sim, 2 cykel, 1 löp. Och så roterar de runt i veckorna tre. Skulle kunna tro att de funkar utan att prövat de.

Målsättning:
Vi pratade lite om målsättning. Ett mål ska vara följande: Utmanande, Specifikt, Möjligt.  Listan kan göras längre om man vill. De där kan man grotta ner sig rätt mycket. Var och en sätter ju sina egna riktlinjer. Men att bara delta i ett lopp och lite halvflumigt innan att säga att man ska köra, det kan vara lite risky att man inte blir konsekvent och dagarna innan slänger iväg ett mail om att man har ”varit sjuk” osv ursäkter… Zzzzzzzzz
Vi e ju inte heller 6 år gamla och säger: Jag ska bli bäst i hela världen. Eller…?? 😉

Maxtest!! :)
Alltid kul och få ta i! Nu hade jag ju suttit i dagarna två och tyckt till om allt möjligt, berättat att jag är ny bloggare på TriathlonPlus, gått runt med sponsorkläder och hoppat högt, sprungit extrarundor, räckt upp handen på varje fråga, ritat en bild på papper när jag passerar mål på Xterra SM i sommar, ingen press…
Testpanelen på cykel var Miro Zalar/fridrottguru, Nanne Olsson/Fysansvarig för handbollslandslaget. Ingen idé att klaga här för det är de ingen som lyssnar. Testen på löpbandet gick till på liknande sätt.

Lite enkelt på ren svenska såhär:
Testen var en tröskeltest. Körs utan mask då man inte kör nån Vo2 koll. Start på 120watt, valfri kadens och jag valde 85 rpm, lite halvsäkra upp de hela med tänket att 100rpm blir de mycket hjärta och de ha slagit mycket igår och jag är inget wattmonster så 60rpm kommer mörda mina redan slaktade ben. 40 watts höjning var 4e minut. Efter 4 min, var de stick i fingret för laktat test och 1 min vila. Sen på`et igen osv tills man stupar. Man är ute efter 2 och 4 mmol/L. Där han man mjölksyratröskel. Efter dem börjar man lagra mer å mer mer syra, sen tar de stopp när båda tandraderna visas eller de svartar för ögonen. Maxpuls nås förhoppningsvis och man kan göra upp en träningsplan efter puls/watt/laktat.

När Miro skrek: Jag får fan ändra mallen för cykel! Då kändes de rätt okej. Jag sa långt innan att nå 400w ska inte vara något problem och jag hatar mig själv lite att jag inte tog mig upp på 440…skit också! Nu var de inte de som var vitsen med testen men ändå. Jag stannade 3.41 in på 400w dvs efter 32min cykel med 15,5 mmol/L i blodet. Och de ska man ju såklart klå nästa gång om ca 3 månader.

Av från testcykeln, i de där skorna från he?%&#tet igen och joggade ner i 3km. Efter de var dax att dra sig mot Skåneland massor av erfarenheter rikare. Så här nästan veckan efter kan jag säga att ni som inte var där missade något. Men det kommer fler chanser:) Jag kommer lägga ut min plan i etapper och såklart lite gott tugg till de i bloggens flik under Träning.

Summerar:
Sätt upp ett mål och skaffa dig en plan.
Ge kaffet på hårda pass och ha lagom kul.
Är de för roligt, tränar du för lätt 😉

Hörs om de!

/Chipskungen
Johan testcykel

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.