Styrka ger snabbet Glöm inte styrketräningen.

Aktuellt 22 Feb 2016

Hur viktig är egentligen den där styrketräningen för oss som sysslar med triathlon? Om man vill förebygga skador och kunna träna så effektivt som möjligt är det väldigt viktigt.

För att kunna stå emot skador krävs en symmetriskt stark kropp som i sin tur har betydelse för den kontinuitet som är så viktigt för prestationsutvecklingen.  Styrketräningen gör inte bara kroppen stark utan utvecklar även mer kraft och kraften är betydande för att man ska ta sig fortare framåt i sin träning.

Några viktiga faktorer för hållbart förebyggande träning är kontinuitet, en väl planerad träning och utveckling av volym, frekvens och intensitet samt tålamod.

Just styrkeuthållighet är grundläggande för en uthållighetsidrott som triathlon. Vad man bör lägga mest fokus på beror på bl.a. erfarenhet av de tre grenarna. Har du simmat mycket tidigare kan det t.ex. vara lämpligt att satsa mer på styrka i ben, knän, rygg, vader, underben och fötter. Är simning den nya grenen är axlar, bröst och rygg mer lämpliga mål. Det är trots allt på simningen och cyklingen man tjänar mest i form av kraft. Man vill kunna simma och cykla i hög fart utan att löpningen blir lidande. Man ska heller inte glömma bort att träna rörligheten.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.