Man blir aldrig för gammal! Intervju med den aktiva coachen André Fält

Intervju 14 Apr 2016

Triathlonplus fick en kort pratstund med den evigt unga André Fält.

André är 46 år och bor i Gantofta utanför Helsingborg med sin familj.

Han har varit aktiv inom olika uthållighetsidrotter länge och är fortfarande aktiv och satsar just nu helhjärtat på Swimrun. 

12968782_10156797459930367_856387621_n

När började du intressera dig för uthållighetsidrott?
Redan som 10-åring när jag tjatade till mig en 50-lapp av min mor för att kunna anmäla mig till ett lokalt löplopp på 12.4 km

Vad har du för egna erfarenheter och meriter som aktiv inom framförallt Triathlon och Swimrun men även andra sporter?
Jag började som simmare och simmade främst distanserna 400 m och 1500 m och lyckades ganska bra.  Gjorde 3:59 min på 400 m och 16:05 på 1500 m.  Som 19-åring gick jag över till triathlon där jag tog ett par SM medaljer som junior och senior både individuellt och i lag.

Var med i Svenska Triathlons OS-96 satsning och körde ett gäng WC tävlingar under något år men fick pga. olyckliga omständigheter lägga ner min satsning -95 och var under 3 år helt borta från sporten.

Gjorde comeback – 99 och försökte under nåt år komma tillbaka men de ville sig inte riktigt och efter en vurpa på cykeln – 02 fick jag avbryta min satsning igen. Under rehabiliteringen från cykelkraschen stötte jag på ett gäng svenska bobåkare som lockade med mig och under tre år tillhörde jag svenska bobsleigh 4:an och åkte både EC och WC.  Trots att vi kvalat in till OS i Turin enligt de internationella kvalet inte fick något intresse från SOK tröttnade hela gänget och satsningen las ner.

Höll mig bara igång med diverse träning nåt år när jag efter en vadslagning om Göteborgsvarvet började träna triathlon igen. Och för att korta ner de hela idag en del i de helsponsrade Swimrun teamet
”Team Arla Swimrun” med Xterra Swimrun World Championship i Oslo som huvudmål i år.

Vad anser du är tjusningen med uthållighetsidrott som triathlon och swimrun?
Att orka köra och köra timme ut och timme in i vacker natur utan att ta slut är verkligen något som tilltalar mig!

Skillnader mellan triathlon och swimrun i träning och tävling?
Det är ganska liknande träning anser jag, den största skillnaden är alla dessa många långa kalla blöta timmar på cykeln de slipper man inom swimrun.

Lever du efter någon speciell filosofi?

Inte direkt mer efter mottot – ”Du blir aldrig för gammal” :)

Har du haft några stora förebilder under din karriär?
Har sett upp mycket till Mark Allen, Mike Pigg och  Brad Kearns.

Hur ser din framtida satsning ut?

Kommer fortsätta min satsning som just nu är inom swimrun. tillhör Team Arla Swimrun ihop med Mattias Koch. Satsningen kommer

Team Arla Swimrun. André till höger och Mattias till vänster
Team Arla Swimrun. André till höger och Mattias till vänster

att fortsätta tills jag inte har mer att ge och blir ifrånkörd. :)
Jag tillhör en grupp med OS klara idrottare från hela världen som Arla valt ut ”Arla Aurena” ihop med Mattias Koch i Team Arla Swimrun, Vi är dock inte OS klara :)

Arla hjälper oss med fysiologiska tester, kosttillskott, fysiologer och utrustning. Mot att vi hjälper dem bla utvecklingen av en helt ny serie kosttillskott, proteinpulver och bars med mera. Allt gjorda bara  på naturliga råvaror och utan tillsatt socker eller andra sötningsmedel.

När började du hjälpa andra idrottare och startade din coachning?
Började lite smått för ca 16 år sedan.
Vilka typer av personer söker upp dig för att få hjälp med sin träning?

Alla möjliga människor från joggande nybörjare till mammor som vill komma i form efter barnafödande eller ordentligt satsande elittriathleter

Vilken typ av hjälp är vanligast att folk vill ha?
Strukturerade personliga träningsprogram som är lätta att följa och förstå.

Hur gör du för att motivera och få folk att klara av sina mål?
Genom att pusha och vara delaktig. Sätta tydliga delmål och täta tester för att visa progression.
Vad är viktigast för att man ska klara av sin första triathlon eller swimrun?
Att man ger sig tid att träna och bygga upp sig under en längre period så man inte ger sig på tävlandet för tidigt.

Fem snabba träningstips.
Bygg en solid grund med 100% aerobisk träning.
Använd pulsmätare
Va inte rädd för att hålla ner mängden träning
Vila ofta
Träna för hälsa skull och glöm inte att ha roligt på vägen!!

Tack och lycka till med din fortsatta satsning och verksamhet. 

Ni kan följa Team Arla Swimrun på Facebook – Team Arla Swimrun

André

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.