6 vanligaste myterna kring triathlon

9 Jun 2016

Triathlon är verkligen en sport för alla – oavsett om du satsar på att nå eliten eller utövar träningen för att må bra eller komma i form. Här kommer de vanligaste myterna kring träningsformen – och anledningarna till varför de inte stämmer alls.

1 ”Triathlon-lopp tar flera timmar att genomföra”

Triathlon är inte synonymt med Ironman, vilket många icke insatta verkar tro. Det finns en rad alternativ när det kommer till distanser, vilket gör att det går att anpassa träningen beroende på hur långt du vill simma, cykla och springa. Börja gärna med lite kortare distanser för att se vad du tycker om det och hur kroppen reagerar, och gå vidare till längre distanser när du känner dig trygg med längden på tävlingen. Dessutom: tycker du inte om tävlingsmomentet finns det inget som säger att du måste anmäla dig till något lopp: triathlon är en av de mest allsidiga idrotterna du kan syssla med, och din kropp kommer tacka dig!

2 ”Man måste träna varje dag för att få ut något av triathlon-träningen”

Kvalitet före kvantitet. Så kort och koncist skulle man kunna svara när det kommer till träningsupplägget – i alla fall till en början. Den som planerar sin träning och lyckas hålla sig till sitt schema kan få ut lika mycket som den som siktar på kvantitet och många och långa träningstimmar varje dag. Däremot gäller förstås ett lite annorlunda förhållningssätt för den som exempelvis siktar på en Ironman: då gäller det att vänja kroppen och jobba hårt på uthållningen. Men oavsett – ett bra upplägg kan rädda många timmar i veckan!

LÄS MER: STÄRK KROPPEN MED TRIATHLONANPASSAD GYMTRÄNING

3 ”Allt annat än träningen måste komma i andra hand om man vill genomföra ett lopp”

Att gå all-in på sin träning är inget ovanligt, och inte något som nödvändigtvis behöver vara fel. Träningen gör gott och får dig att må bra på många plan. Men nära och kära vill säkert se en glimt av dig då och då – och kanske helst utan våtdräkten på, hur fin den än må vara – så se till att ha med familj och nära vänner i satsningen, på så vis att du involverar dem i din planering. Du kommer må mycket bättre med dedicerade träningstider i veckan, och kvalitetstiden vid sidan om träningen kommer ha stor betydelse för att orka med en hårdare satsning rent psykiskt. Världens bästa återhämtning, kan vi kalla det.

triathlon8

4 ”Triathlon är till för dem med mycket pengar att lägga på utrustning”

Det är lätt att dra slutsatsen att triathlon är en dyr sysselsättning när man ser reklam i tidningar och på nätet. Du ska ha våtdräkt som håller i vått (naturligtvis) och torrt, en cykel med tillhörande utrustning som låter dig få ut maximalt av din ansträngning samt ett par uppsättningar skor till löpningen – detta utöver alla shorts, t-shirts, kosttillskott och så vidare som kan komma att behövas. Men faktum är att du en bra bit in på din karriär klarar dig galant med en basuppsättning av det mesta – och sedan, om du känner för det, går det bra att uppgradera en sak i sänder. Utrustningen kan vara ett viktigt inslag, men den är aldrig avgörande för din träning!

5 ”Triathlon är ingen sport för den äldre generationen”

Ålder är verkligen inget hinder för att träna varken simning, cykling eller löpning – än mindre att träna dem tillsammans. Simningen erbjuder fantastiska möjligheter för äldre människor att bättra på konditionen och bättra rörligheten, till exempel. Cyklingen ger alla möjligheter att komma ut i det fria och på ett skonsamt sätt få upp pulsen, medan löpningen – precis som de andra grenarna – kan varieras i alla oändlighet. Likaså behöver en ung ålder inte heller stoppa triathlon-träning – så fort du kan ta dina första simtag går det alldeles utmärkt att sätta ihop dina första brickpass!

LÄS MER: DE BÄSTA BRICKPASSEN FÖR NYBÖRJARE

6 ”Du måste följa ett strikt kostschema om du vill få ut maximalt av din träning”

Den mat vi stoppar i oss tenderar att ha större betydelse för hur vi mår än vad många tror. Genom att äta sunt och med portioner i rätt storlek, kan du må så bra som möjligt och hålla dig i form även om träningstimmarna är få. När du tränar mycket och hårt gäller det att planera ditt intag så att du får i dig rätt mängd näringsämnen – slarvar du med dålig mat eller får i dig för lite kolhydrater och protein, kommer din träning att påverkas negativt. Med det sagt är det inget som säger att du måste gå långt som att väga matportioner och aldrig unna dig en pizza, hamburgare eller liknande – se bara till att hålla nere antalet skräpmatsintag och bygg upp din träning och din kost på saker som hjälper – och inte stjälper – din träning och ditt välmående.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.